Egy filmrendező életművének karakterét, sőt értékét a tágabb művészettörténeti környezet határozza meg: mennyire kapcsolódik elevenen, netán formáló, meghatározó módon az adott korszakhoz; avantgárdja, derékhada, avagy utóvédharcosa egy-egy jól körülírható periódusnak. Jeles András (1945) esetében mégsem tűnik elsődlegesnek ez a szempont, hiszen pályafutása éppenséggel kívülállásával, irányzatok, műfajok és stílusok felettiségével tűnik ki. Nem hirdetett programot, nem alapított iskolát, műhelyt, nincsenek követői mint ahogy mestert sem nagyon fedezhetünk fel műveiben és gondolkodásmódjában, legalábbis a filmesek köréből. Jeles pályafutása azonban mégsem függetleníthető a korszaktól, amelyben alkotnia s nem utolsósorban hallgatnia adatott: a magyar filmtörténet utóbbi négy évtizedének folyamataitól.
ELTE Filmklub - Jeles András művészete az Örökmozgóban szeptembertől.
Meghallgatás (1969) Rövid-dokumentumfilm az ifjúsági parkban zajló táncdalénekes tehetségkutató meghallgatásról, benne egy különös érzékenységű fiatal lány zavarba ejtő portréjával.
Így fog leperegni (1970) Riport-dokumentumfilm egy börtönbüntetését töltő asszonyról, aki családja miatt magára vállalta férje meggyilkolását.
Fehér sereg (1971) A bűn természetének vizsgálata vallási közegben, az inkvizíció történelmi színpadán.