Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet

MaNDA

Drosztnosztalgia

2013. szeptember 17. - MaNDA

1963-ban, azaz ötven évvel ezelőtt ünnepelték meg Budapesten a taxiforgalom ötvenedik születésnapját. Ha újra előszedjük ezt a számot, és hozzáadjuk az 1963-ashoz, abból az következik, hogy a budapesti taxi idén száz éves.

A fentiekből pedig azt jelentik, hogy 1913-ban indította el az Autótaxi Rt. az első huszonöt darabos taxi flottát a magyar fővárosban. Ezután gyorsan követték egymást az események. Bizonyos Haltenberger Samu, a Marta Rt. (Magyar Automobil Rt. Arad) vezérigazgatója kétszáz darab Marta típusú bérautóval más nagyságrendbe helyezte a taxizást. Egy évvel később kitört az első világháború. Ám ez nem akadályozta meg Haltenberger Samut abban, hogy megvegye a hamburgi Drost Tivadar találmányának, a telefon-diszpécserközpontnak a szabadalmát. Negyven alállomást szereltetett fel a fővárosban, a világon az elsők közé tartoztunk, ahol ez a rendszer működött. Az utas telefonon megrendelte a taxit, azt pedig a legközelebbi taxiállomásról küldték el hozzá. Drost Tivadar telefonközpontjának forgalma lendületesen fejlődött. A kezdeti időkben napi tizennyolc hívással rendeltek taxit, ez a szám az 1940-es évek elejére négyezer-ötszázra emelkedett. Ekkortájt már a taxis cég száz utcai állomásról irányította autóit.

MÁG.jpgForrás (Automobilizmus)

Ma is él a köznyelvben a derék hamburgi telefonmérnök neve, az utcai taxiállomásokat drosztnak nevezik. Haltenberger Samu folyamatosan fejlesztette cégét, 1925-ben egyen színre festette autóit, 1930-ban már hétszázötven szürke taxi járta Budapest utcáit. Az első világháború után a Magyar Általános Gépgyárban (MÁG) készített autókkal taxiztak, a Magomobillal és a Magosixszal, majd később a Magotaxszal. A Magomobil egészen 1938-ig uralta a taxi ipart. Eddig volt érvényben az a törvény, amely a magyar ipar védelmében tiltotta a külföldi autók behozatalát. Ekkor importáltak néhány Fordot, ám ezek nem bírták a gyűrődést, gyorsan kiestek a sorból.

A második világháború után a budapesti taxi vállalat MOGÜRT Autótaxi Nemzeti Vállalatként százhúsz kocsival dolgozott. 1951-től aztán a Fővárosi Autotaxi nevet viselte a cég, amelyet aztán FŐTAXI-ként ismert meg a nagyközönség.

Elérkeztünk 1963-hoz, az ötvenedik születésnaphoz. Az ezt megelőző évtizedekben a magyar fővárosban jellemzően a szovjet Pobjedák és ennek lengyel változatai, a Warszawák alkották a budapesti taxi flottát. A korabeli képeken és filmeken felbukkanó, bogárhátú, szürke ablakvonaluk alatt fekete-fehér kockás csíkkal ellátott Pobjedák a kor igen jellemző termékei voltak. Az oroszok, mint általában iparcikkeik egyikéből sem, ebből sem sajnálták az anyagot. Nagy, nehéz autók voltak az 1946 és 1958 között gyártott Pobjedák. Hivatalos nevük a GAZ-M-20 , ami azt is elárulta, hogy a Gorkiji Autógyárban készültek. A Pobjeda név egyébként győzelmet jelent, az oroszok a második világháborús sikerükre akartak emlékeztetni nevével. Kicsit csaltak is a gyártás kezdetének időpontjával, azt mondták, hogy 1945-ben indult.

pobjeda.jpgPobjeda (Forrás: Fortepan)

A maga idejében egy korszerűnek számító, megbízható autót hoztak létre, melynek különös sajátossága, hogy nem valami már ismert márka másolata, hanem önálló szovjet fejlesztés eredménye. Az a furcsa helyzet állt elő, hogy egy angol cég vádolta meg az oroszokat azzal, hogy lemásolták Vanguard nevű modelljüket, a valóságban ez éppen fordítva történt, az angolok koppintottak. A Pobjeda tervrajzai ugyanis már 1943-ban készen voltak, a Vanguard viszont csak 1947-ben jelent meg a piacon.

warszawa.jpgWarszawa (Forrás: Fortepan)

Érdekes a Pobjeda utóélete is. Tizenhárom év alatt közel negyedmillió autót gyártottak a Szovjetunióban, majd Varsóban felépítették az FSO nevű gyárat, ahol szovjet licenc alapján a Pobjedát Warszawa néven állították elő. Ebből a típusból is kétszázötvenezer darabot hoztak forgalomba.

Az ötven lóerős, kétezer köbcentis motorokkal szerelt Pobjedák és Warszawák ezerháromszázötven kilogrammot nyomtak.  A Szovjetunióban a Volga vette át a helyét, amelyből később egyébként néhány a magyar taxik között is megjelent. Ám rajta kívül csak néhány vendég típus bukkant fel a budapesti taxik között, a Wartburg és a Skoda.

Az 1950-es években egészen biztosan nem számított Magyarországon rokonszenves autónak a Pobjeda taxi, hiszen ez a típus volt a jellemzően ÁVÓ-s autó is.

Így állt tehát a taxitörténet ötven évvel ezelőtt. A rendszerváltásig két jelentős eseményről tehetünk említést, az egyik a bezsigulisodás ténye. Az 1967-ben az év autójának választott Fiat 124-es licence alapján gyártott szovjet Zsigulik 1971-től egyeduralkodóvá váltak a magyar taxizásban. Húsz évig tartott hatalmuk. Közben Droszt Tivadar találmánya is lassan feleslegessé vált, bár 1963-ban még impozáns telefonközpont szolgálta a budapesti taxizókat, később az URH rádió, a CB telefonok, majd a mobiltelefonok megjelenése eltüntette a drosztokat.

1982-ben színre léphettek a maszek taxisok. A magántaxizásban már nem kizárólag Zsigulikat vagy más néven Ladákat használtak, mindenféle autótípus megjelent közöttük. Ha harminc évet ugrunk az időben, és kihagyjuk a magyar taxitörténet ekkorra datálható jelentősebb eseményeit, újra valamiféle rend és egységesítés részesei lehetünk. A magyar fővárosban szigorú rendelettel szabályozták újra a taxis életet, bevezették az egységes tarifát, és az autókat – típustól függetlenül – sárgára festik. Limitálták a taxiszámot, nem lehet több négyezernél. Az autók műszaki állapotát folyamatosan és szigorúan ellenőrzik. A taxizó nagyközönség jó része mosolyogva bólogat, ez igen, tiszta Amerika. Haltenberger Samu és Droszt Tivadar száz évvel ezelőttről pedig átinteget az időn, és azt mondja, ami jó az megmarad.

Dippold Pál

A bejegyzés trackback címe:

https://manda.blog.hu/api/trackback/id/tr905517018

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása