Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet

MaNDA

A Magyar Fotográfia Napja

2013. augusztus 29. - MaNDA

Egy évtizede, 2003 óta emlékezünk meg a magyar fényképalkotás történetéről, eredményeiről és a fényképezéssel kapcsolatos kulturális örökségünkről augusztus 29-én. A MAFOSZ (Magyar Fotóművészeti Alkotócsoportok Országos Szövetsége) választása azért esett erre a napra, mert a feljegyzések szerint ekkor készült először Magyarországon fénykép – azaz ekkor még Louis Daguerre után dagerrotípia – nyilvános eseményen.

Louis-Daguerre.jpegForrás

Daguerre és Joseph Niépce mindketten azon kísérleteztek az 1820-as években, hogy a világ rögzíthető legyen képen. Külön-külön nem jártak sikerrel, ám első találkozásuk után néhány évvel társultak, és Niépce ugyan már nem élhette meg (1833-ban hunyt el), de társa 1837-re kifejlesztette a dagerrotípia eljárást. Találmányát Daguerre szó szerint a világnak ajándékozta, s nem szabadalmaztatta.

1839 januárjában adtak hírt először a francia sajtóban arról, milyen jelentősége van, hogy a valóság gyakorlatilag megörökíthető ezzel a technológiával. A következő hónapban a hír eljutott hazánkba is, ám az eljárás magyar leírására még több mint fél évet kellett várni. Bár Nagy Károly már 1839-ben vásárolt egy Daguerre-féle fényképészeti felszerelést (a bicskei csillagvizsgáló részére), dagerrotípiákról viszont nem tudunk ebből az időszakból. Ugyanezt a felszerelést használta 1840. augusztus 29-én Vállas Antal, amikor a Magyar Tudós Társaság ülésén bemutatta az eljárást, vagyis hogyan lehet képet készíteni nyersanyagon fénysugarak segítségével. A magyar fotótörténet fontos alakja két képet mutatott be a közönségnek, egyet a Dunáról és egyet a királyi várról, bizonyítván, hogy kellő felszereléssel és kellő tudással rendelkezik ahhoz, hogy élethű képeket készítsen a világról. A két dagerrotípia hollétéről az utókor sajnos nem tud semmit.

Fontos megemlíteni, hogy Vállas Antal nagy segítségére szolgálhatott az ekkoriban megjelent első magyar nyelvű fotózási szakkönyv, amit Zimmermann Jakab fordított le.

petőfi.jpgA kép forrása: Petőfi Irodalmi Múzeum

Érdekesség, hogy az 1840-es évekből fennmaradt dagerrotípiák közül az egyik Petőfi Sándorról készült, amely kalandos utat járt be. Úgy tartják, Petőfi nem volt elégedett a képpel, mely a „rideg” valóságot mutatta, ez meglepő és megdöbbentő lehetett a festmények korszakában. Petőfi elrejtette a dagerrotípiát, hosszú évtizedekig nem is lehetett tudni hollétéről, sőt, egyáltalán a létéről. 1948-ban került elő, s öt évvel később Escher Károly fotóművész restaurálta a fotótörténeti kincset.

2003-ban a magyar fotográfiai közélet kétezer aktív tagja úgy döntött, hogy társadalmunk figyelmét a múlt és a kortárs fényképészetre irányítja, választásuk augusztus 29-re esett.

A bejegyzés trackback címe:

https://manda.blog.hu/api/trackback/id/tr925483287

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása