Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet

MaNDA

Sztálingrádtól Bulgakovig

2013. október 26. - MaNDA

Ha a Szovjetunió filmművészetéről kell beszélni, kikerülhetetlen a nagy Vlagyimir Iljics Lenin, aki már igen korán, 1922. január 17-én lediktálta nézeteit a szerinte leghatékonyabb propagandaeszközről, a mozgóképről. A manipulációra való használhatóságát illetően igaza volt. Ehhez persze kellet a Lenin által előírt cenzúra és központi irányítás is, különben visszaütött volna a szándék, ahogy Lenin fogalmazott:”Vigyázzunk, nehogy a propaganda legyőzze velünk saját célját." Az sem vigasztaló, hogy Vlagyimir Iljics kinyilatkoztatta: „Minden művészet közül számunkra a legfontosabb a film.” Természetesen nem mindenki osztotta Lenin nézeteit. Szerencsétlenségére a legkevésbé legjobb tanítványa Joszif Visszarionovics Sztálin. Nem sokat vacakolt a művészetekkel és a művészekkel, aki nem állt be a sorba, jó esetben mehetett Szibériába, rosszban a sírba. Csak a legnagyobbak tudtak valamiféle humánumot megjeleníteni műveikben. Bulgakov vagy Szolzsenyicin. Aztán Sztálin is eltűnt, de a szovjet birodalom még évtizedekig megmaradt, és felnőttek azok, akik akkor születtek, amikor Lenin és Sztálin a propaganda és a terror elméletét és gyakorlatát kidolgozta.

Közülük való a szovjet filmművészet újhullámának egyik meghatározó alakja, Elem Germanovics Klimov, aki tíz évvel ezelőtt, 2003. október 26-án, hetven évesen hagyta itt ezt a világot. Talán némi jelkép értéke van annak a ténynek is, hogy Klimov Sztálingrádban született.

elem_klimov.jpg

Minden valamire való művész előbb utóbb a csillagokig akar eljutni. Klimov ezt feltehetően úgy akarta elérni, hogy repülőmérnöki diplomát szerzett. Aztán mégsem egy szerkezet, hanem a filmművészet emelte fel és vitte olyan magasságokba, ahonnan szokatlan távlatok jelennek meg. A szovjet, de a nem szovjet közönség is vette az adást, és már 1964-ben Klimov első játékfilmje bemutatása után nyilvánvaló volt, hogy egy igen tehetséges alkotó jelent meg a filmművészetben. Indulásához persze az aerodinamikai ismeretek mellé kellettek a filmszakmai tudáselemek, Klimov a moszkvai filmfőiskolán is diplomát kapott. A Hurrá nyaralunk! című első filmje (a filmnek oroszul az Üdvözöljük, vagy Idegeneknek belépni tilos volt a címe) lényegében igen bátor szatíra a tanácsrendszerről. A komédia helyszíne egy jellegzetes szovjet úttörőtábor, ahol a gyerekeknek semmit sem szabad csinálniuk. A táborozók fele csendben van, a többiek meg egymást jelentgetik fel. A furcsa helyzetet egy pártember oldja meg, aki véletlenül, szülőként kerül a táborba. Az elegáns, de ugyanakkor maró gúnnyal képre vitt történet a szovjetrendszer egészét példázza. A közönség óriási lelkesedéssel fogadta. Mondhatnánk a szellem kiszabadult a palackból. Vagy a filmdobozból. Klimov viszont lendületes pályakezdése után a megtűrt kategóriába soroltatott, figyelték a Lenin tanain nevelkedett cenzorok, akiket akkor már a filmszakma eszmei irányítóinak neveztek.

Következő filmje az Egy fogorvos kalandjai szintén szatírának készült, de már nem volt benne annyi kakaó, annyi szellemesség, gúny, mint táborozós filmjében. A szovjet apparátus tudta, hogyan kezelje az alattvalókat, Klimovot, ha nyíltan nem is üldözték, megtalálták a módját, hogy a peremvidékre szorítsák: a fogorvosos filmből kevés kópiát készítettek, szigorú terv szerint kisebb, távoli településeken vetítették.

klimov-sepityko.jpgElem Klimov és Larisza Sapityko

Meglepő tervvel állt elő Klimov az annak idején Nagy Októberi Szocialista Forradalomnak nevezett esemény ötvenedik évfordulójára: Raszputyinról akart filmet forgatni. Ám ezt nem engedték neki. 1970-ben sajátos filmnyelvet megteremtő alkotással állt elő, a Sport, sport, sport című dokumentumfilmmel, amellyel jelentős díjakat nyert. Még egy dokumentumfilmet készített Larisza címmel, ezzel állított emléket autóbalesetben elhunyt feleségének, a szintén filmrendező Larisza Sepitykónak. Közben erőteljesen ügyeskedett a Raszputyin-film elkészítése érdekében. 1975-ben Agónia címmel letette az asztalra ezt a darabot, amelyet csak hat évvel később mutathattak be. A hat év dobozbörtön nem biztos, hogy jót tett, akár a közönségnek, akár a rendezőnek, mert olyan sokat vártak tőle, amit ez a film nem tudott megadni. Mikor végre a mozikba került, a Szovjetunió hivatalos műítészei azonnal támadni kezdték, zavarosnak minősítették szürrealisztikus képeit, rossznak a színészi játékot és zavarosnak a metaforáit. Nyugaton viszont éppen ezekért emelték a magasba filmet és a rendezőt.

Azt írják, eléggé történelmietlenül, hogy „elképzelhetetlen milyen hatása lett volna a szovjet és az egyetemes filmművészetre, ha az Agóniát azonnal bemutatják: képi ötleteit, megoldásait ugyanis a forgatás és a bemutató közötti években más alkotók, más filmek hasznosították, illetve koptatták el.” Nem értünk egyet ezzel az állítással, akárhogy csűrik, csavarják, a jó, a zseniális utánozhatatlan. A történelemben meg amúgy sincs mi lett volna, ha.

idi-i-smotri.jpgJöjj és lásd

Elem Klimov 1985-ben Jöjj és lásd címmel egy sokkoló hatású háborús filmet készített. Az eredeti, addig soha nem alkalmazott nézőpontból megmutatott képtörténet nem dokumentarista szándékú, nem az az elsődleges cél, hogy a Szovjetunióban kegyetlenkedő nácikról szóljon. Magáról a háborúról sorakoztat fel képeket, arról a gyilkos világról, ahol minden érték eltűnik, és ahol az ember élete semmit nem ér. Tolsztoj élt hasonló ábrázolási módszerekkel a Háború és békében.

Elem Klimov a szovjet diktatúra egyik üldözöttje volt, senkit nem lepett meg, hogy a Gorbacsov-érában a Filmművész Szövetség elnökévé választották. Klimov ezekben az időkben már Bulgakov A mester és Margarita című regényének filmváltozatán dolgozott. Elnöki tisztségéről is lemondott ezért. Pénzhiány miatt ez a terve sem valósulhatott meg. Élete mégis teljes egész, hiteles. Elem Klimov teremtő ember volt. A repülőmérnök nagyon magasra jutott. Sztálingrádtól Bulgakovig.

Dippold Pál

A bejegyzés trackback címe:

https://manda.blog.hu/api/trackback/id/tr885597492

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása