Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet

Gerő ment, a Gyermekvasút maradt

2013. április 11. - MaNDA

1948. április 11-én kezdték el a Széchenyi-hegyi Gyermekvasút kiépítését. A köztudatban még ma is a lánykori nevén ismert ez az intézmény, Úttörővasútnak nevezték. 1947-ben határozták el, hogy kisvasutat építenek a gyerekeknek, amelyet – természetesen felnőtt felügyelettel - a gyerekek működtetnek. A cél tehát egy nagy, önálló, előzmények nélküli gyermekközösség kialakítása volt, amely egyfajta közfeladatot is ellát. A Szovjetunióban és Jugoszláviában ekkor már voltak ilyen intézmények. A magyar úttörő mozgalom, miután több küldöttsége tanulmányozta a szovjet és jugoszláv elvtársak alkotásait, úgy döntött, hogy igazi vasútüzemet és egy önállóan működő gyerekközösséget kell létrehozni a budapesti gyermekvasúton. Több helyszín szóba került, így például Gödöllő, ahol a HÉV-től a Grassalkovich-kastélyhoz vitték volna az utasokat. Ebbe, mondjuk, az zavart be, hogy a valamikori királyi nyaralóban nagy létszámú szovjet parancsnokság rendezkedett be. Volt, aki a kisvasutat a Margitszigetre képzelte el, volt aki a Népligetbe.

Végül a budai hegyekben épült meg a kisvasút, és ezzel a szintén akkor készülő csillebérci úttörő köztársaságot is könnyen elérhették. Az építkezés kezdete – nyilván nem véletlenül, a kommunista hatalomátvételnek megfelelve – vasárnapra esett. A Széchenyi-hegy állomásnál kezdték a mesterek és önkéntes munkások az építkezést. Az első szakasz elkészítése hatvanhat munkanapot vett igénybe. Három kilométer hosszú vasútvonal épült meg, rajta a Széchenyi-hegy állomás, Normafa megállóhely, Úttörőváros állomás és az Előre állomás. Komoly berendezéseket kapott a vonal – ezek közül sok még ma is működik. A mozdonyok és kocsik egy része kifejezetten az úttörővasútnak készült, a többit más kisvasutakról hozták ide. Az állomásépületeket a Magyar Államvasutak építészei, Fodor E. Jenő és Zahradniczky István tervezték.

1948. július 31-én volt az úttörővasút hivatalos felavatása, ami egybeesett az Úttörőköztársaság megnyitásával. Kitüntették az építőket, aztán Gerő Ernő, aki akkor közlekedési miniszter volt, engedélyt adott az első vonat elindítására.
vasut01.jpg

Fotó: Tar Gyula

A kisvasút második szakaszának hossza 3,7 km volt. 1949-re készültek el. Az utolsó, 4,5 km hosszú szakasz megépítése volt a legnehezebb, ugyanis a Hárs-hegy százhúsz méternyi szintkülönbséget jelentett, ezt kanyargó vonalvezetéssel és egy kétszáz méteres alagút megépítésével oldották meg. 1950-ben adták át az összesen 11,2 km hosszú hét állomásos vonalat.
vasut04.jpg

Fotó: Tar Gyula

Az úttörővasúton szolgálni igen sok gyerek álma volt, de csak keveseknek sikerült. A gyerekek felelősségteljesen szolgáltak. Naponta több ezer utas biztonságos szállítását látták el. Felnőtt vasutasok irányításával, a szakma fortélyait fokozatosan elsajátítva, lassan minden fontos vasutas posztra gyerek került. Volt mozdonyvezető, kalauz, állomásfőnök, távírász, pályamunkás, váltóőr, vagyis minden szakma, ami ehhez a munkához kell.
vasut03.jpg

Fotó: Tar Gyula

Miután 1990-ben bekövetkezett a rendszerváltás, átalakult az úttörőmozgalom is. Pontosabban lassan megszűnt. A nagy értékű ingatlanokkal ugyan még néhány évig bűvészkedtek, de ez a korszak is véget ért. A vasút azonban megmaradt, csak a neve változott gyermekvasútra. A vörös nyakkendőt kékre cserélték. A mozdonyokról leszedték a vörös csillagokat. A gyerekek nem pajtásnak szólították egymást, és az Előre! köszönés helyett azt mondták, hogy Jó napot kívánok. Ságvári Endre neve is eltűnt a vonalról, a Ságvári-liget állomás neve Szépjuhászné lett.
vasut02.jpg

Fotó: Tar Gyula

Minden más azonban megmaradt. A gyermekvasút – talán szerencsésebb lenne kevésbé édelgően gyerekvasútnak nevezni – ma is teljesíti korábbi hivatását, kedves hangulatú kisvasútként viszi a kirándulókat, és felelősségteljes feladatokat, soha nem elfeledhető közösségi életet nyújt a gyerekvasutasként szolgáló tíz-tizennégy éveseknek.

Dippold Pál

A bejegyzés trackback címe:

https://manda.blog.hu/api/trackback/id/tr725219371

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

real 2013.04.12. 20:34:54

Amennyire én tudom, a kisvasút ötlete onnan származik, hogy 1947-ben még utoljára a magyar cserkészek résztvhettek hivatalosan is a franciaországi 6. Cserkész Világdzsemborin. Ott láttak egy ilyen kisvasutat a tábor helyszínén, és onnan hozták haza az ötletet. Sajnos amire lehetett volna valami belőle, Rákosi elvtársék bedaráltákm felszámolták a cserkészetet, vagyonát pedig átjátszották az úttörőknek. (Teljes körű kárpótlás azóta sem történt.)
Talán a cserkészet megszüntetése az oka annak is, hogy úttörővasút helyett nem cserkészvasút lett belőle.

ZBR 2013.04.12. 23:16:44

@real:
Lehet, hogy igaz, lehet, hogy nem, de tény, hogy az egész Szovjetunióban épültek ilyen kisvasutak és mára már kizárólag Európa keleti felén találni ilyesmit...

Ronald 2013.04.13. 08:22:21

Jó-jó, de a guruló-állományt (mozdonyokat, kocsikat) ki gyártotta, honnan kerültek ide?

Mert azt nehezen hiszem el, hogy pár hónap alatt, valamelyik szocialista vagon- és gépgyárunk csak úgy "megtervezte-legyártotta" - pártutasításra.

Bár ki tudja? - voltak "érdekes" dolgok akkortájt.

Pl. a "bajtársak" által szarrábombázó Budapestet is (a Dunában ázó hídjaival) is pár év alatt építették újjá működő (fő)várossá.
Ha ez neadjisten ma fordulna elő - a pár év arra sem lenne elegendő, hogy a pályázati kiírás szövegét megfogalmazzák és kijavítsák benne a szöveg-hibákat.
.

kérődzőgiliszta 2013.04.13. 11:32:23

Úgy gondolom, hogy a '60-as '70-es években a legjobb dolog, amit egy 10-14 éves gyerek számára adódhatott, ha úttörővasutas volt. Kurvára nem foglalkozott senki azzal, mit gondolt Gerő '47-ben, hanem élvezte a jó közösséget, igyekezett megfelelni a kihívásoknak. Az csak bónusz volt, hogy nyaranta ott volt két hét tábor Csillebércen, később Hűvösvölgyben. Haverok, buli Fanta! Lehetett hajtani az endékás pionyírokat, lehetett gyönyörködni a bulgár lánykák pelyhes bajuszkájában! Akinek része volt benne, az egy rossz szót nem mondhat róla! A többi meg nem érdekes!

SZALAROAA 2013.04.13. 20:39:30

A Gyermekvasúton soha nem voltak gyerek mozdonyvezetők vagy pályamunkások.

SZALAROAA 2013.04.13. 20:41:09

A járművek egy része más vasutakról érkezett "kölcsönbe", ahogy érkeztek a vasút saját járművei, fokozatosan visszakerültek eredeti helyükre.

SZALAROAA 2013.04.13. 20:43:22

A gyerekek még ma is pajtásnak hívják egymást a telefonban.

sörman 2014.04.01. 09:08:38

Az úttörővasút pontosan az őt megteremtő rendszer lényegét tükrözte. Új világot építettek a rendszer "megálmodói" a működtetés, a lelkesedés a nép feladata volt. Ha belülről élvezhetted az előnyeit, akkor nem a politikai mély tartalom foglalkoztatott, hanem a mindennapok megélhetősége. tied lehetett az az öröm, hogy része voltál egy elit "kiváltságos" úttörő szervezetnek. Adott lehetőséget a szürkék közül kitörni, valamit megtanulni, összetartozni, egymással szép dolgokat megélni! magam is voltam úttörővasutas - ráadásul "kiváló" - ma ez majdnem politikai bélyeg lehetne - de azt hiszem mai vezetőink ( bal-jobb-közép oldaliak ) az előző rendszerben szintén "kiválóak" ( többre hivatottak voltak - csak ezt ma már megbélyegzésnek tekintik sokan. Nem ezzel volt a baj, hanem a rendszer gazdáinak tudatos kiszolgálóival! Kritikátlan talpnyalóival - na de ebből mai napig bőséggel el vagyunk látva - mert mennyivel nehezebb felvállalni véleményed! mint folyamatosan vezérek , pártideológiák mögé sorakozni - mennyivel egyszerűbb az előre rágott pépet lenyelni, az helyett, hogy kritikus véleményt alkoss a világról - merthogy az nem jobb, bal , kommunista, vagy radikális, hanem emberien JÓ VAGY ROSSZ MINDNYÁJUNKÉ - magyar - vagy idegen ..stb Nekünk az akkori szegény gyerekeknek pedig élményt, tábortüzet, első csókot, félszeg ölelkezést - a fiatalságunk egy részét jelentette a gyermek ( leánykori nevén: ü t t ö r ő v a s u t ) A kételkedők pedig csak kapkodják a fejüket, hogy mi van ? mi volt ? kibe lehetne ennek kapcsán belerúgni? ..